Minecraft
Minecraft je počítačová hra, která se odehrává v otevřeném světě, kde má hráč neomezenou svobodu pohybu a činnosti. Hra je napsaná v programovacím jazyce Java. Byla vyvinuta v roce 2009 švédským vývojářem Markusem Perssonem, známým též pod přezdívkou Notch. Spolu s hrou založil společnost Mojang Studios, která hru stále vyvíjí, a to i přesto, že ji v roce 2014 od Markuse Perssona odkoupila za 2,3 miliard amerických dolarů společnost Microsoft. Celý herní svět se skládá z kostek, které představují nejrůznější materiály s různorodými vlastnostmi. Hru lze hrát v režimu singleplayer (hra pro jednoho hráče), nebo multiplayer (hra pro více hráčů).
Ve hře je několik herních módů, kterými lze ovlivnit, zda bude hráč nesmrtelný, nebo zda se má po jeho smrti smazat aktuální svět. Kromě základních herních módů jsou zde také 4 stupně obtížnosti (peaceful, easy, normal a hard), které mají vliv na náročnost hraní v podobě výskytu příšer a doplňování životů. Dále ve hře probíhá střídání dne a noci, kdy se během noci objevují různé příšery, které na hráče útočí. Ve dne jsou ve hře zvířata, o která se lze starat, získávat z nich jídlo atd. Nakonec jsou zde i vesničané, se kterými je možné obchodovat.
Alfa verze hry pro PC se veřejně objevila 17. května 2009. Plná verze však byla vydána až 18. listopadu 2011 na akci Minecon 2011. Verze pro Android byla vydána již 7. října 2011 a verze pro iOS dne 17. listopadu 2011. Minecraft pro Xbox 360 byl vydán 9. května 2012, pro PlayStation 3 17. prosince 2013, pro PlayStation 4 4. září 2013 a pro PlayStation Vita 14. září 2014. Verze hry pro Windows Phone byla vydána 10. prosince 2014.
Podle odborníků hra rozvíjí kreativitu. Pro PC a Mac již bylo prodáno přes 22 milionů kopií. Na oficiálních stránkách hry si lze po registraci zahrát neplacenou demoverzi, která je omezena na 100 minut hraní (5 herních dní) a jsou v ní zablokovány také některé funkce.
Existují 4 základní stupně obtížnosti. Stupeň obtížnosti lze průběžně měnit v nastavení hry.[15]
- Mírumilovná (Peaceful) – Nejsou zde žádní nepřátelé kromě ender draka. Hráči se průběžně doplňují životy a nemá hlad.
- Lehká (Easy) – Hráč dostává menší zranění od nepřátel a výbuchů, při hladovění se život sníží na polovinu (5 srdcí = 10 bodů života). Ve tmě se objevují příšery, které útočí na hráče.
- Normální (Normal) – Normální obtížnost hry, při hladovění hráči zůstane jen půl srdce (1 bod života). Ve tmě se objevují příšery, které útočí na hráče a jeskynní pavouci mohou hráče otrávit.
- Těžká (Hard) – Hráč dostává větší zranění od nepřátel a výbuchů, zombie mohou ničit dveře a hráč může vyhladovět k smrti. Ve tmě se objevují příšery, které útočí na hráče a jeskynní pavouci mohou hráče otrávit.